Strategens verktygslåda

Det är svårt att hitta ett strukturerat sätt att arbeta med framtiden. Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter på ämnet. Jag har hittat några verktyg som jag gärna jobbar med och som har fungerat bra för mig.

Vilken framtid vill vi möta?
Visionsdokumentet är inte bara en plattityd. Det är någonting som berättar vilken framtid vi vill möta. Att ha ett rent, tydligt, förankrat och framförallt kortfattat visionsdokument tycker jag är avgörande. Vet du inte varför du gör det du gör så vet du ingenting.

Vad säger long range radarn?
Det är såklart lätt att förföras av potentialen i trender om man tittar tillräckligt långt fram i tiden. Tyvärr är den kunskapen för det mesta oanvändbar för den verksamhet man sitter i då deras horisont ligger som sämst ett kvartal fram, med lite tur ett år. För att samla dessa framtider under ett tak tycker jag att en sk horisont scanning är ett bra verktyg. Det är sociala eller teknologiska framtider som direkt eller indirekt kan påverka den framtid du vill möta. Tidsspannet tycker jag borde ligga från 5-20 år fram i tiden och horisont scanningen uppdaterar man och rapporterar en gång per år.

Vad händer snart?
För att få ordning på arbetet med ett kortare perspektiv har jag lånat bankernas Scenarioplanering. Med horisont från fem år till i dag. Välj ut de mest sannolika scenarierna och vikta dem i procent om att de slår in. Beroende på hur snabbrörlig din värld är och intresserad din verksamhet är. Uppdatera kvartals, hel eller halvårsvis.

Vem ska man tro på?
Det finns gott om framtidssiare. Minst hälften är värdelösa. Oavsett vem eller vilka du väljer så välj en och lås er på den och förhåll er till deras spaningar. Stringens i arbete underlättar betydligt. Skilj på globala trender, omvärld, kulturella värderingar och individuella förväntningar.
(Att vita kök är inne igen är alltså ingen trend.)

Vad gör alla andra?
I stort ska du strunta i det. Iakta men egentligen inte mer än så. Du kommer aldrig kunna vara bäst på någon annans spel. Släpp det.

Det ska bara finnas ett strategidokument. Men det har jag redan sagt.

Författare: Martin Palacios

Hjälper beslutsfattare, ägare och styrelser att metodiskt och över tid lägga sin begränsade energi där den gör mest skillnad. Nås på +46761108901 eller martin@palacios.se. Twittrar som @palace.