Grundkurs i mål och resultat

Det här är den första och enda sportmetaforen som kommer att komma från mitt håll. Jag är närmast besatt av att kunna skilja på vad som är vad. Att veta vilka lådor man skall lägga olika tankar i ger tydlighet i tanke och med det tydlighet i handling. Att förstå skillnaden på mål och resultat är avgörande om nu kommer nå den framtid du siktar på. Ja, det är grundkurs men ett misstag jag ser ofta görs.

Låt oss säga att du förbereder dig för att springa ett marathon. Om du sätter målet att vinna så lämnar du också bort rådigheten över om du kommer lyckats eller inte. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar om någon annan tränat ännu mer, har liiite bättre förutsättningar just den dagen eller bara ren tur. Om du istället sätter målet att du skall springa på 2:03 har du makt över att nå ditt eget mål. Sannolikheten att du vinner är stor men det är ett resultat av att du uppnår ditt mål. Det är samma anledning varför de två sämsta positioneringarna du kan göra är att försöka vara bäst eller billigast på någonting.

Precis där slutar den här (och alla andra) sportmetaforer att fungera. För i verkligheten, till skillnad mot i sport kan man göra en grej till. Ser det inte ut att du kommer nå dina mål med rådande förutsättningar eller om är konkurrensen för hård kan du i verkligheten alltid ändra spelreglerna när som helst att passa dina egna förutsättningar och det är givetvis bättre att ha skaffa sig en unik position än att vara halvbra på någon annans spel.

Vad har det här med platser att göra?

Platsens olika aktörer har var och en olika målbilder som om man gjort ett bra grundarbete bör synca med de överordnade instruktionerna om syftet med platsen. Men mål är inte, till skillnad mot de överordnade instruktionerna gemensamma. Där tidigare instruktioner handlar om att bygga marknaden så handlar alla abstraktionsnivåer under mål att vara best on market. De överordnade instruktionerna finns där för att skapa en miljö där förekomsten av målkonflikter kan hanteras på annat sätt än genom maktkamp. Marknaden / platsen byggs samtidigt som konkurrens mellan aktörerna råder.

Glöm inte att den enes strategi kan vara den andres mål. Exempel. Att skapa en attraktiv livsmiljö ger resultatet att bostäderna på platsen blir attraktiva. Inte tvärt om. Ett snyggt hus med yteffektiva bostäder är ett starkt erbjudande på en bra plats men skapar inte i sig en attraktiv livsmiljö. Fokusera dina mål på saker som gör skillnad, är genomförbart, har strategisk passning och ett högt upplevt värde. Med andra ord, vad som ligger i linje med platsens syfte. Skörda sen av resultatet av att du nådde dina mål i form av många kunder, högre fastighetsvärde, fler sålda kaffe till högre pris eller vad nu din affär består i.

Författare: Martin Palacios

Hjälper beslutsfattare, ägare och styrelser att metodiskt och över tid lägga sin begränsade energi där den gör mest skillnad. Nås på +46761108901 eller martin@palacios.se. Twittrar som @palace.