Framtidens småhus 5 – tears in rain

Tidigare har jag gjort en spaning om 90-talisternas förändrade köpmönster för bostäder och framförallt småhus. Jag kallade den posten cry me a river. I en serie om fem delar har jag gett min tolkning av hur en framtid för småhus kan komma att se ut.

Jag har fått lite inspel på resans gång och vill förtydliga att om man vill fortsätta sälja samma erbjudande under dagens förutsättningar måste man antingen byta målgrupp eller lösa finansieringsfrågan. Jag har senaste månaden fått indikationer på att småhus börjat sälja igen men då så gott som uteslutande till sjuttiotalister och äldre. Barnfamiljerna som har varit ryggraden för småhusen uteblir. Ett intressant exempel är Seniorvillor som uteslutande riktar sig till 55+. Med 90 kvm i enplan och små enkla tomter hittar de sina smått osannolika kunder hos äldre.

Så, mina funderingar är OM man vill hitta ett erbjudande mot 90-talister. Det finns säkert många andra sätt att nå fram till avslut. Men det är inte vad jag försöker svara på här och nu.

Jag tänkte att det här skulle bli en summerande post. En punktlista att ta med sig in i projekten.

– Möjligheten att ta ut störst värdepremie sker i förflyttning i sociala och emotionella värden. Platsen är högst upp på alla listor i val av bostad. Kombinera de här två och arbeta med emotionella värden kring din plats för för att realisera störst värdepremie i förhållande till insats.

– 90- talister manifesterar inte framgång genom att konsumera. Billigt är det nya smarta. Långsiktighet och stabilitet har istället högt upplevt värde för målgruppen.

– Tillgång till istället för eget ägande har ett högt upplevt värde. Det kan exempelvis vara en god ide att ordna större gemensamma parker än fullvärdiga tomter till varje hus.

– Att möjliggöra uthyrning av två ytor i bostaden möjliggör att man köper in sig i en affär med 2/3 intäkt och 1/3 kostnad. Istället för 100% kostnad. Då är det ok att värdeökningen på själva bostaden inte är så aggressiv. Dessutom kan man köpa ett hem som man kan växa in i när familjen blir större.

– Möjliggör för kunden att tidigt börja spara och betala för sin kommande bostad. Ju smartare desto bättre. Var uppmärksam på P2P Banking.

– Nischa dina projekt. Ju bredare målgrupp du försöker tillfredsställa desto svagare kommer ditt erbjudande vara. I en generation där alla vill vara unika snöflingor så vill man få omedelbar bekräftelse att man faktiskt är det. Bevisning sker i detaljerna både i och utanför husens väggar. Fingertoppskänsla och fokus på det som har högt upplevt värde.

– Sälj till vängrupper. Att skapa sig en trygg hamn för sig, sin familj och sina egna upplevs värdefullt och attraktivt.

– Behandla inte din kund som ansiktslös. var inte ansiktslös själv. Ta den här punkten på allvar.

– Strömlinjeforma din försäljningstrappa och erbjudande ner till molekylnivå. Ditt erbjudande kommer skärskådas som man i dag jämför hemelektronik på pricerunner. Mer specificerade målgrupper ger en mindre kontaktyta mot marknaden och varje konvertering i varje steg i försäljningstrappan värdefullare.

– E-handel kommer förändra allt. Även bilden av vad som är stadsmässigt. Om 20 år kommer vi undra vad man använde kontor överhuvud taget. Teknikutvecklingen sker snabbt och det är svårt att förutspå vad som komma ska. Bygg inte in beroenden i dagens teknik. i morgon är den utdaterad.

– Värdera imperfektioner, det unika och mänskliga. Din kund gör det.

– Ekologisk och social hållbarhet är hygienfaktorer. Se till att ha ditt på det torra på de punkterna.

– Bjud in, lyssna på och anpassa dig till vad dina potentiella kunder säger. de tar den rätten för given.

Jag har såklart tankar på hur det här skulle se ut konkret. Är du i småhusbranschen eller sitter du med ett småhusprojekt som strandat. Slå mig en signal. Den roligaste slutsatsen är att det kanske är dags att sluta sälja småhus och istället börja sälja småstad med allt vad det innebär.

Författare: Martin Palacios

Hjälper beslutsfattare, ägare och styrelser att metodiskt och över tid lägga sin begränsade energi där den gör mest skillnad. Nås på +46761108901 eller martin@palacios.se. Twittrar som @palace.